PERINGATAN

PERINGATAN

Kepada sesiapa yang kurang selesa, teraniaya, terancam, atau sensitif terhadap penulisan blog ini anda boleh tinggalkan komen kepada zuzanmichael@gmail.com atau tekan tanda X di atas kanan anda. Segala isi kandungan di dalam blog adalah nukilan dari saya tanpa bertujuan mengancam mana-mana pihak. Sebarang cetak rompak, copy paste, penyalahgunaan serta print out apa-apa isi kandungan blog ini adalah dilarang sama sekali. Sekian.

-Tuan Tanah-

Tuesday 19 May 2009

melangkah ke alam baru...KEJE oh KEJE..



mule2 mase baru pas abes exam and present untuk fyp aku ingat aku bole rilex dan besukeria sepuas2nya.tapi tak.aku cume cuti seminggu je untuk rehatkan minda dari penat exam mase tu.pastu aku dah start buat "assignment" untuk diri aku sendiri iaitu mencari keje.ni bukan cari keje sementare yang macam aku hebahkan sebelom ni tapi cari keje tetap.walaupon aku tak bejalan ke hulu ke hilir untuk cari keje tapi aku terpakse berhempas pulas cari keje kosong kat sume tempat yang relate ngan kos dan ade jugak yang takde kene mengene langsong ngan kos aku yang aku belaja dalam tenet dan surat kabar.

kalo selame ni aku just melayari tenet untuk bende2 tak befaedah macam ym,fs,tengok utube tapi sekarang aku dah rajen menjengah sume website2 company tak kire swasta mahupon kerajaan.dan kalo selame ni aku hanye pandang sebelah mate iklan jawatan kosong dalam surat kabar tapi sekarang tak lagi.aku dah rajen tengok walaupon sekecik2 advertisement.

yang pasti kalo kite nak cari keje bukan macam cari keje biase2 yang kite datang kat tempat tu then tanye ade keje kosong.semestinye pencarian keje ni lebih complicated dan memeningkan kepale.first sebab aku terpakse wat resume.resume ni bukan macam resume saje2 atau maen2 tapi semestinye kite terpakse "promote" diri kite.bukan sikit tapi banyak nak kene promote.sah2 la kite kene ade sumting yang menarik dalam diri kite yang bole wat company2 tu nak terime kite nak keje.(aku ni citer macam ade pengalaman lak).nak wat resume ni pon tak bole tipu. contohnye lah kan kite tulis "fluently in english language and mandarin" tapi sebenarnye tak la fluent sangat pon.ala kadar je.bayangkan pulak mase interview orang tu uji kite cakap mandarin yang fluent tu mau pengsan gak la.pengajarannye jangan la menipu.emmm.

second thing yang agak penting gak ialah cover letter.tadi baru member aku mesej tanyekan macamne nak wat cover letter.aku sebenarnye takla tau sangat tapi aku wat rujukan dari cover2 letter yang aku dapat dari tenet gak.naseb baek ade edisi malaysia punye.so senang siket sebab condition same.kalo gune yang oversea mcm pening pale sangat2.ringkas tapi padat.mane le aku tau.tapi malaysia punye contoh byk dan padat.


walaupon aku masih ade sikap2 malas dalam jiwe dan rage tapi aku gagahi diri aku untuk mencari keje2 kosong walaupon nak dapatkan keje sekarang susah.bagi aku ape keje pon aku sanggop redah.tak kire gaji basau ke tak.kalo ade keje kosong as dokter ke peguam ke aku mungkin try apply walaupon tak sesuai langsong ngan kelayakan aku.huhuhu.mane tau untong2 dapat kan.merane la pesakit2 aku kang kalo aku jadi dokter.

"usaha tangge kejayaaan-skkgk-"



No comments:

Post a Comment

Kalau rasa nak komen sila komen.
Kalau rasa taknak komen tak payah komen.
Yang pasti aku tapis komen kau.
Boleh?