PERINGATAN

PERINGATAN

Kepada sesiapa yang kurang selesa, teraniaya, terancam, atau sensitif terhadap penulisan blog ini anda boleh tinggalkan komen kepada zuzanmichael@gmail.com atau tekan tanda X di atas kanan anda. Segala isi kandungan di dalam blog adalah nukilan dari saya tanpa bertujuan mengancam mana-mana pihak. Sebarang cetak rompak, copy paste, penyalahgunaan serta print out apa-apa isi kandungan blog ini adalah dilarang sama sekali. Sekian.

-Tuan Tanah-

Thursday 7 May 2009

PANDAI MAKNANYE HEBAT?

Akhirnya aku berjaya menghabiskan final exam sem terakher. ini sekaligus membawa maksud habislah kisah hidup aku sebagai pelajar IJAZAH PERKHIDMATAN MAKANAN UITM.peh!!!!Dulu aku tak pernah terfikir nak amek kos yang aku amek sekarang. Kos ni sumpah aku tak tau apa.kos ni pon aku amek je sebab nak lari dari matrik.

Bile diceritakan balek pasal zaman kanak - kanak. Aku rasa semua orang nak jadi doktor. Kelihatan sangat hebat jadi Doktor.ingat lagi dulu cikgu ade bagi kad kaler kuning.isi 4 cita2 anda.mende2 wajib budak2 sekolah letak dari dulu sampai sekarang termasokla aku ialah 1: cikgu, 2: doktor, 3: peguam n 4: polis.mase tu cita2 sume hebat.takmo kalah.biasela.budak2 kan.cita2 hebat maknenye die pandai.kot...

Bila di sebut pasal hebat.Dari tadika yang pelik itu lagi minda aku telah di set dapat number 1 itu hebat,dapat number last itu x hebat.lawan tak hebat sila anda define sendiri ye. tapi serius aku tak ingat aku pernah dapat no baper mase tadika dulu.aku bukan la tadika kat tadika kerajaan (tadika kemas) tapi tadika swasta je.byk maen2 dari belajar.dulu aku bukanla tergolong di antara orang tak pandai n bukan la bijak sgt.biase2 je.cume aku ade kelebihan.sebelom tadika lagi aku dah terer membace.mungkin sebab parent aku dah pupokkan semangat membace dalam diri aku.tu jela kelebihan aku yang bole dibanggekan tapi bukan niat aku nak banggakan diri ek.ni kan kelebihan maseng2.

masok je darjah 1 aku dah di train oleh parent aku untuk dapat no 1.no 2 or 3 takde lak dalam senarai tu.mule2 masok aku cume dpat no 11.mase darjah 2 aku dapat no 3.sedaye upaye aku nak dapatkan no 1 sebab mase dulu kalo dapat no selain 1 tu orang kate tak pandai. akhirnye mase darjah 3 n 4 aku berjaye dapat no 1.darjah 5 n 6 dah kecundang balek tapi aku tak pernah lebey dari top 10.adekah tu bermakne aku tak pandai???

Masok fasa UPSR.Time ni semua orang gile-gile nak dapat 5A sebab nak masok Kolej, nak Masok MRSM,Nak masok SBP. Aku tak bercita-cita langsung nak pegi ke sekolah bajet pandai macam tuh.Aku rasa pegi sekolah biasa lagi best. ngan 4a 1b aku rase mane2 sekolah pon aku bole masok asalkan aku rajen.tak semestinye tak masok mrsm ke sbp tu tak pandai kan.

akhirnye mase sekolah menengah aku sekolah kat sekolah yang diiktiraf ke-2 terok di melake.tapi takpe.sekolah terok bukan maknenye cikgu2 pon terok.paling aku suke aku dpt no 1 dalam kelas mase form 1.see.tak bermakne sekolah terok student pon terok kan.kat mane2 pon bagi aku bole je jadi pandai.

Bila masok fasa PMR, aku still macam student2 biase.still tak paham ngan istilah pandai tapi dah pandai tejebak ngan cinte monyet.nakal kat sekolah.kene rotan ngan pengetue pon pernah.kene rotan depan perhimponan sebab ponteng kelas tambahan pon pernah.aku rase mase form 3 la aku jadi terok tapi bukan liar ek.nakal je.sampai cikgu siap repot kat parent aku pasal perangai aku ni.keje sekolah lagi2la subjek sains memang aku le paling tak pernah siap.nota sejarah pon same.tapi aku ingat lagi disebabkan cikgu sains aku tu pernah cabar aku la akhirnye aku berjaye dapat 6A 1B. adekah malas or nakal akan melahirkan pelajar yang tak pandai??

Meneruskan fasa hidup yang seterusnya.aku merenung istilah pandai.dengan result spm yang tak seberape aku berjaye dapat tawaran ke matrikulasi melake.rezeki kan.sampai sekarang gak aku terpikir2 nape ngan jumlah A yang siket aku berjaye masok matrik sedangkan ramai lagi yang pandai dari aku.

Bila masok ke universiti,orang berlumba - lumba untuk mendapatkan 4 flat. Aku seperti biasa buat-buat tak tau pape. Kirenye bila dapat 4 flat tuh hebat ek?Aku tak faham kenapa kita pandang kehebatan dgn istilah itu.Aku tetap rasa 4 flat tak cukup hebat dan dapat A berlambak-lambak tak semestinya bagus.

Bagi aku untuk meneruskan hidup kite perlukan Ilmu,bukannya 4 flat atau pon A yang berlambak-lambak. Apa maknanya 4 flat kalau kite tak reti nak buat kerje? Apa maknenye A sedangkan kita tak tau ape bende yang kite belajar? pada penelitian aku manusia ada beberapa jenis dan kebolehan otak yang berbeza-beza.aku ingat lagi ade lecturer aku kate studentnye yang dapat dekan every sem tak dapat2 keje hanye sebab tak pandai berkomunikasi.sedey kan.kepandaian mengumpul A hanye pade kertas tapi bukan pade hidup.

Sebab tu aku kate tak dapat A tak semestinya hebat dan dapat no 1 tak semestinye bagus.

2 comments:

  1. waaa,post yg ni ak rasa terpanggil plak nk komen..masing2 ada kelebihan sndr.masa kite skolah rendah dulu pon ko mmg hebat n pandai dlm klas.ak respek ko zuzan.

    ReplyDelete
  2. ko lagi hebat la kemal oi.sape tak kenal ko.besh student sekolah.

    ReplyDelete

Kalau rasa nak komen sila komen.
Kalau rasa taknak komen tak payah komen.
Yang pasti aku tapis komen kau.
Boleh?