PERINGATAN

PERINGATAN

Kepada sesiapa yang kurang selesa, teraniaya, terancam, atau sensitif terhadap penulisan blog ini anda boleh tinggalkan komen kepada zuzanmichael@gmail.com atau tekan tanda X di atas kanan anda. Segala isi kandungan di dalam blog adalah nukilan dari saya tanpa bertujuan mengancam mana-mana pihak. Sebarang cetak rompak, copy paste, penyalahgunaan serta print out apa-apa isi kandungan blog ini adalah dilarang sama sekali. Sekian.

-Tuan Tanah-

Monday 18 May 2009

SEJARAH MUNGKIN BERULANG??



nape ek tetibe aku citer pasal sejarah?mungkin sebab baru2 ni aku dah bertikam lidah ngan seseorang sebab SEJARAH.sejarah ni universal.bukan tertakluk kat buku2 sejarah yang ditulis oleh para sejarahwan tapi kite sebagai manusia juge masing2 mempunyai sejarah dalam hidup yang kite tak olah dalam bentuk material agar orang laen bole tahu atau ngan kate yang lebey senang kite taknak share sesuatu sejarah dalam hidup kite pade orang laen.



kalo diingatkan zaman sekolah dulu2,sejarah adalah salah 1 mate pelajaran yang aku rase memang sangat berat nak bawak.macam2 nak kene ingat dan hafal termasukla tarikh,nama,tempat dan kejadian.tiap2 baris perkataan tu sangat penting.sejarah ni fakta.sebab tu kalo kite reka sendiri memang ke laut la jadinye.



percaye atau tak sejarah ni sebenarnye dijadikan panduan untuk kite menghadapi cabaran baru(macam ruang tahukah anda pulak rasenye).sejarah akan bantu kite jadi seseorang yang berpengalaman, tabah,berpengetahuan untuk hadapi ape yang ade di depan kite sekarang. sejarah jugak patot dijadikan sempadan untuk kite agar kite tak ulang perkare yang negatif dalam intipati sejarah tu sendiri.



bagi aku,tak salah kalo kite bercerite tentang sejarah kite samade yang baek atau jahat kat orang laen.tapi paling aku kesalkan bile kite dah berubah untuk tidak mengulang sejarah2 negatif dulu,orang tak percaye dan sentiase meletakkan sejarah tu kat kite.senang citer macam dulu kite suke mencurik dan kite menyesal dan berjanji takkan wat lagi dan mungkin ade orang yang tau sejarah2 silam( mencurik) dan orang ni pade mulenye backup dan support kite agar tak ulang tapi orang ni jugak yang mengungkit sejarah2 tu(aku pon pening nak explain macamane).bagi orang macamni,sekali seseorang tu dah buat jahat,selame2nye la die jahat.



sebenarnye ek kawan2,sejarah tu dijadikan sempadan agar kite tak mengulang bende2 tak baek.tapi nape ade manusie2 yang tak berhati perot ni sentiase melekatkan ideologi kuno yang 'tak mustahil ko wat bende tu lagi".sebab tu kalo kite tengok banyak orang2 yang mempunyai sejarah hitam akan kembali ke sejarah hitam tu apebile ade manusie2 sebegini.sepatutnye kite support orang2 yang mempunyai sejarah2 hitam agar tak kembali ke kisah lame.ni tak.dah pulak orang ni yang tiap2 mase memperli.percaye dan beri 100% kepercayaan bile seseorang tu dah berjanji tak ulang lagi sejarah2 buruk,jahat,negatif mereka kerane hanye mereka yang mengalami sejarah seperti itu yang tahu betape susah dan seksanye kehidupan lantas mereka pasti takkan ulangi perkare itu lagi.tapi bagi sejarah2 yang baek,cantik,positif kite jadikan platfom untuk kite hadapi cabaran yang ade.(rase macam sasterawan le pulak)


nota kaki: setiap orang ade sejarahnye,so,jangan pikir yang kite tak pernah wat salah.dan jangan pikir kite sentiase salah sebab kite ade sejarah yang membanggekan dalam hidup kite.

"arini kite berfalsafah"

No comments:

Post a Comment

Kalau rasa nak komen sila komen.
Kalau rasa taknak komen tak payah komen.
Yang pasti aku tapis komen kau.
Boleh?